Den globale uddannelse i Shipping branchen

Jeg startede som shippingelev hos familierederiet J. Poulsen Shipping i Korsør, hvor arbejdet med skibene på Korsør havn var utrolig lærerigt. Senere fortsatte jeg i rederiets operationsafdeling, hvor kontakt med rederiets egne skibe og agenter rundt i verden var primære arbejdsopgaver. 

Det var dog den kommercielle del af rederidriften der var interessant for mig. At sælge pladsen på skibet bedst muligt er et håndværk, hvor risikovillighed, købmandskab og faglighed skal bindes sammen for at få succes.

Efter 2,5 år i Korsør fik jeg tilbuddet om at flytte til Houston, hvor Nicolai og jeg fik til opgave at service vores kunder i Nord- og Sydamerika. Ca. 60 rejsedage mellem USA, Europa og Sydamerika. Omkring finanskrisen vendte markedet, og forretningsudvikling og opsøgende arbejde blev mere afgørende.

Efter 2 år i Houston blev jeg tilbudt at åbne rederiets første kontor i Asien, og som 25 årig satte jeg mig i stolen i Shanghai. Den daglige drift med at befragte rederiets skibe blev suppleret med ansvaret for samarbejdet med agenter i Kina, Korea og Japan.
Jeg besøgte ofte vores agenter og kunder, og sammen med et stærkt marked havde vi stor succes med at etablere vores navn i asien.

3 år i Shanghai utrolig dynamiske og lærerige, og derfor var den naturlige udvikling at jeg åbnede rederiets regionale hovedkontor i Singapore. Herfra opbyggede vi et kommercielt og operationelt kontor, som servicerede skibe og kunder fra Indien i vest til New Zealand i øst.

Omsætningen på omkring USD 50 mio vidner om høj aktivitet, ligesom de ca. 80 rejsedage i regionen var afgørende for vi – trods vores position som mindre rederi – kunne opretholde god konkurrenceposition i markedet.

I 2014 havde jeg ønske om at tage næste skridt i min udvikling, og blev tilbudt en position hos markedsledende BBC Chartering som Project Division Manager. Opgaven var forretningsudvikling af Mega-projects og større kunder, samt kompetenceopbygning og samarbejde med vores lokale landekontorer i det meste af verden. Med ca. 100 rejsedage rundt til vores kollegaer og kunder skabte jeg en god platform for samarbejde og forståelse, som resulterede i mange projekter og relationer til både kollegaer og kunder.